Ziemas sālītās ielas bojā velosipēdu, ceļi ir slideni, var pakrist, pēc brauciena velo ilgi jātīra, tumsā braukt ir bīstami,… un vēl daudzi pamatoti argumenti, lai ziemas laikā nebrauktu ar velosipēdu.
Tomēr es pastāstīšu par savu pieredzi, kā visas šīs lietas padarīt daudz vienkāršāk, ātrāk un tādejādi izbaudīt arī ziemas riteņbraukšanu.
Ziemas velosipēds
Daudz dzirdēts termins, reizēm tiek teikts, ka jebkurš velo ar laiku kļūst par ziemas riteni. Jā, daļa taisnības tur ir, pa dubļiem, sniegu un sāli negribas braukt ar savu jauno velosipēdu. Nebrauc ar jaunu, neņem vecu, brauc ar to, kas Tev ir – tieši tā, Tavam ziemas velosipēdam nav jābūt nekādam īpašam.

Reti kurš brauc katru dienu ar velo, arī es to nedaru. Skatāmies laika prognozes un plānojam savu izbraucienus. Ja ir sniegs un sals, tad vairāk plānoju braucienus pa grants un meža ceļiem, kas nav sālīti, tad arī velo kopšana prasa mazāk laika, kā arī pati braukšana drošāka, jo auto satiksme krietni mazāka.
Ja ir slapjš un silts ziemas laiks, tad meža takas (piejūra) vai šosejas. Velo paliks netīrs, drēbes būs netīras, bet tas viss ir sakopjams.
Ja stipri līst, snieg slapjš sniegs vai sniegs ir tik daudz, ka ceļus nespēj tīrīt – izvēlies citas aktivitātes.
- Šeit raksts par to, kā Velomens ģērbjas, lai brauktu ziemā https://velomens.lv/2023/01/10/ziemas-ritenbrauksanas-apgerbs/
Kā sakopt velo PIRMS izmantošanas ziemā?
Vispirms nepieciešams kārtīgi nomazgāt un sakopt savu velo, lai tas izskatās kā jauns. Jā, tas prasīs daudz laika, tomēr tas ir tā vērts. To var izdarīt gan servisā, gan spēsi arī pats – ja māki mazgāt auto, mājās grīdu, tad arī velo ar lupatiņu sakopsi.

Kad velosipēds ir tīrs, tad nepieciešams apstrādāt to ar dažādiem aizsarglīdzekļiem. Šeit nāk palīgā velokosmētika. Visu velosipēdu, detaļas (izņemot bremžu diskus!) sapūt ar šo līdzekli https://www.bike-discount.de/en/muc-off-bike-protect-500ml-spray
Atstāj, lai nedaudz iesūcas līdzeklis. Pa to laiku vari sakopt ķēdi, to kārtīgi notīrot. Ja ir ultraskaņas vanna, tad izdari to tur, ja nē, tad pietiks, ka uzsmidzināsi kādu ķēdes tīrāmo līdzekli https://www.bike-discount.de/en/muc-off-bio-chain-cleaner-400ml un ar vecu kokvilnas T kreklu notīrīsi. Pēc tam labāk ķēdi ievaskot, jo it īpaši ziemā, transmisija paliks tīrāka, nekā no pārlieku saeļļotas ķēdes.
Pats lietoju šādu https://www.smoovelube.com , uzklāju vismaz 12h pirms braukšanas.
Tad varam atkal ņemt veco T kreklu (labāk citu, ne to, ar ko tīrījām ķēdi) un notīrīt lieko velo kosmētiku, kas nav iesūkusies rāmī, detaļās, tādejādi arī padarot visu mazliet spīdīgāku. Pēc tam visu velo (tikai ne bremžu diskus) nopūšam ar silikonu https://www.bike-discount.de/en/muc-off-silicon-shine-spray-500ml , ar to neko vairs nedarām, noliekam velo līdz rītdienai.
Pirms braukšanas gan aprīko savu velo ar labām gaismām, jo tumšajā periodā tas ir īpaši svarīgi.
Ziemas riepas?
- Ja plāno braukt pa ledu, tad liec riepas ar radzēm, ripos grūti, bet būs droši.
- Ja brauksi pa piebrauktu sniegu un takām, tad noderēs mazliet rupjāks protektors (lai nav plikas riepas).
- Ja šoseja, tad visticamāk tā būs 90% slapja – iztiksi ar parastajām šosejas velo riepām.
Ar riepām ir līdzīgi kā ar apaviem, Tu taču izvēlies ko vilkt kājās, atkarībā no tā, kur dosies. Tad dari tāpat ar veloriepām.

Kopšana pēc katra ziemas brauciena
Skaidrs, ka braucieni var būt dažādi, ja būsi minis pedāļus pa -10 grādus salu un piebrauktu sniegu, tad velo praktiski ir tīrs, nekas nav jādara. Ja tās būs daudzas stundas pa iesālītu, slapju šoseju, tad kopšana prasīs vairāk laika. Es centīšos uzrakstīt īsu pamācību, ko darīt pēc katra ‘netīra’ brauciena. Šeit gan jāņem vērā, ka velo starta brīdī ir bijis pilnīgi tīrs, sakopts un apstrādāts, kā esmu aprakstījis sākumā.



Atbraucot jāizdara:
- Ja rīt nebrauksi, tad noslauki visu velo (3 minūtes) ja brauksi un pēc brauciena nav 3 minūšu laika, tad atstāj visu līdz rītam.
- Notīram ķēdi, vienkārši ar to pašu T krekla gabalu (tas prasīs līdz 1 minūtei)
- Noņemam lampas, lai mājās tās uzlādētu
- Atstājam velo, lai nožūst
Ja ir iespēja, tad par labu nāks pēc katra brauciena noskalot velo (automazgātava, dārza šļūtene vai pat lejkanna) 2 minūtes tava laika.
Pirms nākamā brauciena:
- Ar kokvilnas lupatu notīram velo un detaļas, netīrumi viegli nokritīs paši, jo velo tak apstrādājām ar kosmētiku. Tīrīšana neaizņems vairāk par 3-5 minūtēm.
- Uzpūšam visam (atkal skatāmies, lai netrāpa uz bremžu diskiem) silikonu https://www.bike-discount.de/en/muc-off-silicon-shine-spray-500ml tas prasīs 1 minūti. Neaizmirstam par veloratiem un spieķu galviņām, tās arī vajag noklāt ar silikonu. Neko vairs ar lupatiņu neslaukam, nespodrinām!
- Uzliekam lampas un braucam!
Jā, tik vienkārši, tas prasa vien dažas minūtes laika.
Ja ir bijis īpaši netīrs brauciens un mājvietas tuvumā ir automazgātava, tad par 0,5 eur vari noskalot savu velo (mazu spiedienu, lai saudzētu gultņus un uzklāto kosmētikas slāni). Tad arī tīrīšanai būs jāatvēlē tikai 2 minūtes.


Ik pēc 500-700km gan veicu velosipēdam kārtīgāku tīrīšanu, kas ietver arī transmisijas kopšanu un ķēdes vaskošanu, principā tāpat kā sākumā rakstīju, kad velo jādabū tādā stāvoklī, lai izskatās kā jauns. Tas viss process var aizņemt pat vienu stundu.
Nelieciet velo dušā! Tas ir lielākais noziegums pret citiem mājiniekiem un savstarpējām attiecībām. Velo var sakopt daudz vienkāršāk, ātrāk un civilizētāk.
Pēcvārds
Tā ir mana pieredze, lūgums to neuzskatīt par vienīgo pareizo iespēju, kā rūpēties par savu velosipēdu ziemā.
Tāpat kā pēc katra brauciena pats mazgājies, sakop savas drēbes, tāpat arī parūpējies par savu velosipēdu. Laiku tas prasa ļoti maz, prasmes gandrīz nekādas, vienkāršs roku darbs, kuru spēj veikt jebkurš.
*Visi minētie produkti ir neapmaksāta reklāma.