Visērtākais un ātrākais veids, kā nokļūt ārzemes uz ceļojuma sākumpunktu, ir lidojums. Ceļot ar savu velosipēdu noteikti būs patīkamāk, nekā ar nezināmas kvalitātes nomas velo, tādēļ lidmašīnā jālido kopā ar savu uzticamo ceļabiedru – velosipēdu. Gluži iestumt salonā un piesliet pie sēdekļiem (kā mēs to darām vilcienos) nevarēs. Šāda veida ceļojumam ir mazliet jāsagatavojas un savs draugs kārtīgi jāiepako lidojumam.
Aviobiļetes
Pērkot biļetes, iesaku pievērst uzmanību sporta bagāžas cenai un svara ierobežojumam. Ierasti aviokompānijām cena svārstās no 30 līdz 60 EUR par vienu lidojuma segmentu un velosipēda kopējais svars nedrīkst būt lielāks par 20 līdz 32 kilogramiem. Noteikti noskaidrojam lidmašīnas modeli, ar kuru tiks izpildīts reiss. Mazajās propellerlidmašīnās var pārvadāt tikai 1-2 velo.
Ja vien iespējams, tad nepieciešams izvēlēties tiešos lidojumus, būs lētāk un mazāka iespēja, ka bagāža var aizkavēties, pazust.
Kur iepakot?
Ir vairāki veidi kā var iepakot velosipēdu lidojumam – mīkstās, cietās somas, kas paredzētas tieši velosipēda transportēšanai (nav lēts prieks, bieži vien smagas, galapunktā jādomā, kur somu uzglabāt, tomēr drošas un draudzīgas velosipēdam). Kartona kastes – oriģinālās kastes, kādās velosipēdus no Ķīnas, Kambodžas rūpnīcām piegādā tirgotājiem veikalos. Turpmāk aprakstīšu tieši šo pakošanas viedu.

Kur meklēt kasti?
Latvijā jebkurā veloveikalā, iepriekš piezvanot var sarunāt, lai rezervē kasti. Sezonā ar to nevajadzētu būtu problēmām, savukārt rudenī/ziemā to vajadzētu rezervēt krietni laicīgāk. Kastes ir dažāda izmēra (tāpat kā balles kurpītēm un kārtīgiem kalnu zābakiem), tādēļ zvanot, vajadzētu informēt, ka mans velo ir kalnu/šosejas/tūrisma ar lielu/mazu rāmi. Kaste sver aptuveni 4 kg. Kastes var saņemt par brīvu!
Kastes izmēram nevajadzētu būtiski pārsniegt 150x80x20cm
Cik grūti ir iepakot velosipēdu?
Salīdzinot varu teikt, ka tas nav būtiski grūtāk, kā nomainīt velosipēdam cauru kameru. Ir maldīgs priekšstats, ka velosipēds ir pilnībā jāizjauc, lai dabūtu iekšā kastē. Patiesībā ir jāveic tikai dažas vienkāršas darbības.
Pirms velosipēda likšanas kastē
Noteikti jāpārliecinās, lai velosipēds ir lieliskā tehniskā stāvoklī (ja pats nemāki/negribi, tad dodies pirms tam uz servisu)
Notīrām velosipēdu!
Pēc tam saliek velosipēdam virsū visu nepieciešamo aprīkojumu – lampiņas, pudeļu turētāji, bagāžnieks utt.
Uzslēdzam velosipēdam sekojošus ātrumus – priekšā uz mazāko zobratu, savukārt aizmugurē uz lielāko.
Šajā brīdī velosipēds ir gatavs iepakošanai.

Nepieciešamās lietas velosipēda iepakošanai:
- Velosipēds
- Piemērota velosipēda kaste
- Seškanšu komplekts
- Pedāļu atslēga
- Līmlenta
- Iepakojuma plēve

Izjaukšanas darbības
- Izmantojot pedāļu atslēgu, noskrūvējam abus pedāļus. Šis nereti ir grūti, gadījumos, kad pedāļi ir pārlieku stipri pievilkti vai kopš dzimšanas nav mainīti. Pedāļi mēdz būt dažādi, tāpat arī atslēgu izmēri un veidi, tādēļ jāsameklē tieši savam velosipēdam atbilstošākā.
- Noņemam sēdekļa stuti kopā ar sēdekli. Ļoti vienkārši un ātri izdarāms, Vairumā gadījumu jāatskrūvē viena skrūve vai jāatbrīvo ekscentrs. Pēc sēdekļa stutes izvilkšanas pievelkam skrūvi vai aiztaisām ekscentru. Pirms tam neaizmirstam atzīmēt, cik augstu ir velosipēda sēdeklis.
- Noņemam priekšējo ratu – elementāri attaisām ekscentru un rats ir mūsu rokās. (Ja ir aploka bremzes, tad tās vajag atbrīvot, ja disku bremzes, tad pēc rata izņemšanas tās nevajag spaidīt, ļoti vēlams starp bremžu klučiem ielikt plastikāta vai kartona gabaliņu). Izņemot ratu, izskrūvējam ekscentru līdz galam ārā (noteikti neaizmirstam kādā stāvoklī atradās ekscentra atsperītes!)
- Noskrūvējam stūri – ierasti ir jāatskrūvē 4 skrūves, kuras notur kopā pašu stūri ar iznesumu. Pēc tam neaizmirstam pievilkt šīs skrūves. Ar ātrumu un bremžu trosēm neko nedarām, necenšamies atvienot!
- Lai gan aviokompānijas uzstāj uz gaisa nolaišanu riepās, tam nav būtiska pamatojuma, jo lidmašīnas bagāžas nodalījumā gaisa spiediens ir līdzīgs kā salonā, tātad tas lidojumā mainās ne vairāk kā par 1,5 atmosfērām. Iesaku neatstāt maksimāli pieļaujamo spiedienu riepās (vienmēr norādīts uz riepām), bet to nolaist pavisam nedaudz. Galamērķī nevajadzēs meklēt pumpi, varēsiet salikt velosipēdu un uzreiz doties ceļā.
- Velosipēds ir gatavs ievietošanai kastē.
- Neaizmirstam ielikt arī priekšējo ratu, sēdekli ar stuti un pedāļus ar priekšējā ekscentra asi (pēdējās lietas noteikti iepakojam maisiņā)
- Pārbaudām cik stabili viss ir salikts, vietās, kur saskaras velosipēds ar noņemtajām daļām, ieliekam starpā kartonu, polsteri vai burbuļplēvi.
- Papildus kastē varam salikt (skatāmies, lai kopējais svars nepārsniedz noteikto), velokurpes, drēbes, šķidrumus, velosomas utt. Noteikti iepakojam arī tās pašas atslēgas ar kurām izjaucām velosipēdu!
- Atceramies kastē nelikt CO2 baloniņus, tos ar avio nedrīkst pārvadāt nekādā veidā.

Kastes aiztaisīšana
Kad viss ir salikts, taisām kasti ciet, to stingri aizlīmējot ar līmlenti, Varam iztērēt pat visu rulli – nežēlojam. Ideālā gadījumā visu kasti vēl aptinam ar iepakojumam paredzēto plēvi, tad velokaste droši varēs stāvēt lietū pie lidmašīnas, gaidot iekraušanu.
Cik laika nepieciešams, lai iepakotu velo?
Ja viss ir sagatavots, varat visu atskrūvēt un viss ir pa rokai, tad pakošanas laikam vajadzētu būt no 10 līdz 30 minūtēm.
Pats negribu to darīt!
Zvani Hawaii Express servisam un sarunā, lai viņi iepako velo. Meistari to izdarīs profesionāli, pielietojot polsterus un plastikātu, detaļu nostiprināšanai/aizsardzībai.
Ierasti šis pakalpojums maksā no 20 EUR.
Lidostā
Vispirms nosveram savu kasti. Ierasti svars nedrīkst pārsniegt vairāk nekā 1 kg no noteiktā svara. Piereģistrējam savu velo kā sporta bagāžu un stumjam nodot pie speciālās bagāžas. Ja ir ierobežots bagāžas svars, ar ko varam lidot, bet tik ļoti vajag paņemt vairāk, tad laikā starp bagāžas reģistrāciju pie check in un kastes nodošanu speciālajā bagāžas nodošanas vietā, saliekam kastē iekšā vēl papildus lietas (neieteiktu gan ļoti aizrauties, bet 2-3kg nav nekad nākuši par sliktu)

Atlidojām, ko darīt?
Meklējam lidostā vietu, kur var saņemt nestandarta izmēra bagāžu (velosipēds pa bagāžas lentu visticamāk negriezīsies). Kad velo kaste ir veiksmīgi saņemta, uzreiz pārbaudām pašas kastes stāvokli, vai nav caurumi, stipri saspiedumi utt.
Vedam kasti uz ceļojuma sākumpunktu (taksis, transfērs vai arī sākam no pašas lidostas)
Kā izpakot un salikt velo?
Ja paši iepakojāt, tad salikt jau būs krietni vienkāršāk.
- Atveram kasti (kā asumu var izmantot dzīvokļa atslēgas)
- Izņemam visu ārā, pārbaudām vai nav redzami kādi bojājumi
- Pieskrūvējam stūri, skatāmies leņķi, lai tas būtu tāds pats kā pirms iepakošanas.
- Ieliekam sēdekļa stuti, ievērojot tās augstumu.
- Ieliekam priekšējā rata ekscentru un ieliekam ratu rāmī, savienojam bremzes.
- Pieskrūvējam pedāļus (noteikti ievērojot, ka labo (R) pedāli skrūvējam labajā klanī un kreiso (L) pedāli kreisajā!)
- Pārbaudām, lai visas skrūves ir pievilktas, izbraucam nelielu apli, lai saprastu, ka mūsu velo ir lieliski pārcietis lidojumu.
Kur likt kasti?
Ja atpakaļ lidosim no citas lidostas, tad kasti varam mierīgi atstāt vietā, kur salikām velo (aizvelkam līdz miskastei), ja ceļojuma galamērķis ir šī paša lidosta, viesnīca, tad jautājums ir aktuāls. Sarunājam, ka to varēs uzglabāt viesnīcā, kādas mājas garāžā vai pat drošā vietā noslēpjam. Visas problēmas var atrisināt, ja nevar, tad nauda palīdz!
Šeit aprakstītā velosipēda iepakošana iekļauj minimālās prasības, kas nozīmē, ja tiks ievēroti visi punkti, tad velosipēds tiks droši nogādāts galamērķī, neizmantojot nekādas papildlietas. Ja ir iespējas un laiks, tad polsteri, plastikāti un papildus detaļu nostiprināšana kastē, nāks tikai par labu.
Veiksmīgus lidojumus un veloceļojumus!